Kultur i Väst har, ofta tillsammans med andra, arbetat fram ett antal metoder för delaktighet när barn och unga är med i utvecklingsprocesser.
Arkitekturboxen
Arkitektur handlar inte bara om byggnadsverk ritade av välkända arkitekter, utan lika mycket om de rum som vi dagligen rör oss i. Arkitektur är mer än bara fysisk miljö, det handlar också om att skapa känslor hos människor som upplever den.
Trygghetsvandringar
Trygghetsvandringar är en metod för att arbeta med delaktighet när man ska bygga om, förändra eller förbättra en miljö. Riktade målgrupper som till exempel barn, vuxna, eller äldre får titta över bland annat trafik- och boendemiljöer, med fördel tillsammans med en arkitekturpedagog, som är expert på att ha dialog om den byggda miljön. De som går trygghetsvandringen får sedan redovisa vardagsfaror och andra synpunkter på miljöerna tillsammans med representanter från kommunen.
Rebus – resan till en bättre skolmiljö
Ungas delaktighet i formandet av sin närmiljö stod i fokus då Sverige, Norge och Danmark tillsammans tog fram metoden REBUS och genomförde 12 pilotprojekt på skolor och förskolor.
Utgångspunkten har varit barns och ungas delaktighet i arbetet med förbättringar av den fysiska miljön på sin skola eller förskola. Elever, lärare och annan skolpersonal har arbetat tillsammans med förvaltare, fastighetsskötare, entreprenörer och arkitekturpedagoger. Metoden finns samlad i en skrift som beskriver REBUS-processen genom olika faser; från idé till färdigt resultat.
Rebus gör gården tillgänglig för fler
Fredagstomten 9 är ingen förskola utan ett boende för barn och unga med funktionsvariationer. Projektet på Fredagstomten är en pilot där förutsättningarna innebär att REBUS upplägg och innehåll skiljer sig från de övriga projekten som genomförs i Göteborgs stad under året.
Bygg staden tillsammans med barn och unga
Denna folder förklarar hur du tillsammans med en arkitektur- eller designpedagog, kan involvera barn och unga i planeringen av den fysiska miljön.
Processen från idé till färdigt förslag beskrivs här genom sex olika steg som kan ligga till grund när du förbereder ett delaktighetsprojekt med barns perspektiv.
Arkitekturvandringar
När designpedagogen Dawn Hang Yue Wong och arkitekturpedagogen Vici Hofbauer i uppdrag att utveckla en ny metod för arkitekturvandringar för stadsdelen Örgryte-Härlanda i Göteborg, var det för att göra barn delaktiga i att upptäcka, undersöka och reflektera över de offentliga rummen i sin närmiljö.
Lekande, läkande rum
Trä äger – hus och hållbart byggande
Gå på upptäcktsfärd, fotografera, teckna, bygg modeller, skriv eller gör en film om trä och hållbart byggande. "Man reparerar inte – man bygger nytt" är en tanke som man vill utmana i projektet Trä äger. Genom att lära om byggande, trähusen och trästaden görs frågor om resurstänkande, god hushållning och hållbar utveckling konkreta.
I dansande rum
I dansande rum är en metod för att arbeta med dans och arkitektur i grundskolan, inom ramen för ordinarie skolarbete. Till metoden finns en lärarhandledning och material, bland annat monteringsbara boxar.