Vi är nu Förvaltningen för kulturutveckling. Ny webbplats är under uppbyggnad.
MENY
Kultur i Väst
SÖK

2015 new meny

  • Det här arbetar vi med
    • Arrangörsutveckling
    • Barn och unga
    • Bibliotek
    • Jämställdhet
    • Kultur och samhällsutveckling
    • Tillgänglighet

    • Cirkus
    • Dans
    • Film och rörlig bild
    • Litteratur
    • Musik
    • Samtida konst, arkitektur, form och design
    • Teater
  • Fortbildning och evenemang
  • Publikationer
  • KULTURKATALOGEN VÄST
  • Kontakt
  • Press
  • Nyhetsbrev
  • Om Kultur i Väst
  • In english
  • Start
  • RePublik – centrum för publikutveckling
  • Guide för beslutsfattare - publiken i fokus

Guide för beslutsfattare - publiken i fokus

I rapporten Audience development – How to place audiences at the centre of cultural organisations har man tagit fram en rad rekommendationer för beslutsfattare på olika nivåer:

 

1. Öka medvetenheten om publikutveckling som koncept bland olika kulturaktörer

Publikutveckling är fortfarande ett luddigt begrepp som tolkas på olika sätt. Beslutsfattare, politiker och offentligt anställda måste göra klart vilka förväntningar och krav de har för att investera i kulturverksamheter. Studien visar på flera fall där kulturarbetare var frustrerade över bristen på tydlighet kring vad som förväntades av dem.
 

2. Samla in och använd fakta för att kunna mäta framgångar inom publikutveckling

Utan mätbara fakta är det svårt att utvärdera om förändringsarbetet gått bra eller dåligt.

 

3. Uppmuntra samarbete mellan kultursektorn och utbildningssektorn

Att uppleva kultur under skoltiden är avgörande för att utveckla kreativitet och ett kulturellt kapital som vuxen.

 

4. Bygg upp kunskap kring publikutveckling inom kulturinstitutionerna

Det saknas än så länge utbildning inom det här området. Utnyttja den kunskap som finns runt om i Europa, till exempel i de europeiska kulturhuvudstäderna. Projekt och nätverk på europeisk nivå kan vara bra plattformar för att utbyta erfarenheter och bygga kunskap.

Skapa ett regionalt publikutvecklingscenter där kunskap samlas. Mindre kulturinstitutioner har sällan råd att på egen hand skaffa nödvändig kunskap. Med ett center kan värdefulla regionala eller lokala erfarenheter bibehållas och utnyttjas av fler.

 

5. Uppmuntra och stöd projekt där publiken får ta aktiv del i kulturutövandet

Oberoende initiativ som vågar ge sig in i projekt där publiken deltar aktivt bör uppmuntras. På lokal nivå bör beslutsfattare stötta initiativ som kommer nerifrån, även på amatörnivå. Medborgare som engagerar sig i kulturverksamhet blir ofta aktiva samhällsmedborgare.

 

6. Skapa utrymme för långsiktighet

Publikutvecklingsprojekt är ofta tidsbegränsade till ett år eller mindre. Men för att vara effektivt kräver den här typen av arbete ofta betydligt längre tid för att nå framgång.
Det är helt nödvändigt att stötta de projekt som vågar pröva nya sätt att arbeta med publikutveckling i ett långsiktigt perspektiv.

 

7. Skapa tydliga riktlinjer för konstnärliga ledare vid offentligt finansierade kulturinstitutioner så att deras verksamhet styrs mot ett mer publikcentrerat håll

Det bör vara tydligt vid all offentlig finansiering av kulturverksamheter vilka krav som ställs på publikutveckling. Det bör tas fram i nära samarbete med kulturinstitutioner och konstnärer.

 

8. Prioritera kulturella mötesplatser och initiativ som blandar sin publik och för samman människor i olika åldrar, sociala- och etniska grupper till gemensamma upplevelser

Det sanna värdet i kulturupplevelser är att dela dem med andra – delade erfarenheter och upplevelser blir basen för gemensamma värderingar.

Läs hela rapporten här.
Rapporten ”Audience development – How to place audiences at the centre of cultural organisations”
2019-03-21
|
2019-03-21
  • Facebook
  • Twitter
Prenumerera på våra nyhetsbrev
Om webbplatsen
  • www.facebook.com/kulturivast/
  • www.instagram.com/kulturivast

Postadress

Vänerparken 13
462 35 Vänersborg

Besöksadress

Bergslagsgatan 2
411 04 Göteborg

Telefon

010-441 42 00 (växel)

E-post

kulturutveckling@vgregion.se