Bland publikationerna hittar du årsberättelser, metodböcker, guider, rapporter och annat smått och gott inom samtliga verksamhetsområden.
Vill du beställa någon av trycksakerna? Mejla info [at] kulturivast.se. Ange antal och leveransadress. Alla publikationer finns dock inte i tryckt form.
Arrangörslyftet i Vänersborg genomfördes våren 2019. I rapporten kan du läsa allt om hur det gick till.
Arrangörslyftet i Åmål genomfördes under hösten 2018. I rapporten kan du läsa allt om hur det gick till.
FilmCloud är en plattform för filmare i Västra Götaland med särskilt fokus på de mellan 18 och 30 år. Vi är en del av Kultur i Väst och är finansierade av Västra Götalandsregionen. Här får du en inblick i våra första fem år – hur FilmCloud blev till, vad vi har gjort och vart vi är på väg. Men framför allt kan du ta del av all den kreativitet och det driv som finns bland de unga filmskaparna i vår region.
En viktig del i FilmClouds arbete är att lyfta fram de unga filmare som är verksamma i regionen. Genom att publicera intervjuer och texter på vår hemsida, hoppas vi inte bara kunna bidra till att an-dra filmare blir inspirerade och får kunskap om olika resurser som finns tillgängliga. Vi vill även hjälpa till att stärka känslan av att det här är en region där man som filmare kan utvecklas.
Här är ett axplock av de över 200 artiklar vi publicerat på vår hemsida hittills. De flesta är nedkortade och finns att läsa i sin helhet på filmcloud.se. Vi har försökt spegla bredden bland de filmare som vi kommit i kontakt med under våra första fem år, och samtidigt visa på vilka stöd som de kunnat använda sig av. Du kan också läsa om idén bakom Film Cloud, bygget av plattformen och lite statistik över delar av verksamheten.
Nu är boken PUBLIK – en antologi om konst, kultur och utveckling färdig och finns att beställa.
Vi har bjudit in tretton skribenter, både nationella och internationella, och bett dem dela med sig av sina funderingar, erfarenheter, kunskaper och synpunkter på det omstridda begreppet Publikutveckling. Författarna har bakgrunder som konstnärer, forskare och ledare inom kulturområdet. Alla bidrar med sina egna perspektiv och hjälper till att vidga, ifrågasätta, omfamna och använda begreppet
I en värld av förändringar behöver biblioteken ständigt utveckla sin verksamhet. Utvärderingar av förändringsarbete på folkbibliotek visar att bibliotek kontinuerligt har behov av att samtala, lyssna och reflektera tillsammans med andra i vardagen, att få påfyllning av forskning och teoretiska begrepp, att ta del av resultat av olika projekt och att prova nya arbetsmetoder. Projektet Modellbibliotek är ett försök att svara mot sådana behov.
I projektet har den regionala biblioteksverksamheten i Västra Götaland och den lokala biblioteksverksamheten i två olika kommuner tillsammans byggt upp modeller som kan användas för kollegialt lärande och verksamhetsutveckling. Rapporten beskriver hur projektet genomfördes och varför.
Vill du ha ett tryckt exemplar?
Ange titel, antal och leveransadress.
Mejla info [at] kulturivast.se.
Alla som vill, kan dansa.
Intentionen, viljan och valen bakom en rörelse avgör om det är dans eller inte. Communitydans är en metod för att erbjuda alla människor en möjlighet att uttrycka sig med dans. Arbetet leds av en danskonstnär. Danskonstnären utgår från en plats och invånarna som lever där, och lyfter fram invånarnas berättelser.
Kultur i Väst genomför kontinuerligt olika satsningar på communitydans. För att underlätta arbetet för dig som är ny på området har vi samlat våra och andras erfarenheter. Vi vänder oss både till dig som är värd för ett communitydansprojekt till exempel som anställd i en kommun eller i en organisation – och till dig som är danskonstnär.
Vi hoppas kunna bidra till att ni tillsammans tidigt hittar styrkor och svagheter i projektets struktur, enas om en tydlig målbild, och att just ert communitydansprojekt blir en spännande och utvecklande resa!
Under våren 2017 genomförde vi Arrangörslyftet i Götene. Två veckors genomlysning som följdes av analys och förslag på åtgärder. Resultatet kan du ta del av pdf:en nedan.
Under våren 2016 genomförde vi Arrangörslyftet i Uddevalla. Två veckors genomlysning som följdes av analys och förslag på åtgärder. Resultatet kan du ta del av pdf:en nedan.
På hösten 2017 hade Körcentrum Väst varit igång i ett år. Det året präglades av mycket kör- och sångglädje, positiva energier, stora lärdomar och kreativa möten. Med den här skriften vill vi presentera några av all de aktiviteter vi genomfört, som beskriver vad vi fokuserar på och vad vi kan göra för körlivet i Västra Götaland.
Körcentrum Väst är en del av Kultur i Väst, som finns till för att stärka körlivet i Västra Götalandsregionen. Du kan läsa mer på korcentrumvast.se
Lagom till Bokmässan kom den – metodboken Lust till läsning, en handbok i hur man som pedagog eller bibliotekspersonal kan trigga läslusten hos barn och unga.
– Vi har arbetat väldigt tydligt med just lustläsning, att skapa lust utan några som helst krav på prestation eller motprestation, särskilt i vårt projekt Sommarboken. Det är ett projekt som biblioteken kan anmäla sig till som en aktivitet på sommarlovet. Då förbinder man sig att inte ställa krav på deltagarna, alltså barnen. Man får inte värdera hur många böcker barnen läser, utan fokusera på läsning. Vad som helst – faktaböcker, serier, ljudböcker, berättar Katarina Larson.
En viktig del i Sommarboken är boksamtalet, att prata om böcker och läsning.
– Vi har arrangerat ett par konferenser om Sommarboken på olika platser i landet. Då träffar vi bibliotekarierna som är väldigt engagerade och har kommit fram till fantastiska resultat och egna metoder, som är specifika för just deras ort. Men många frågade också efter tips och metoder, så vi ville samla alla goda exempel och sprida dem så att kunskapen delas.
Under åren 2014-2016 har Kultur i Väst och Göteborgs kulturkalas arbetat med tillgängligheten på Barnens kulturkalas, för att alla barn ska kunna ta del av festivaldagarna. Arbetet dokumenterades och har mynnat ut i rapporten Arrangera tillgängligt för alla barn, där man kan följa arbetet med att göra Barnens kulturkalas tillgängligt. Här hittar du intervjuer, tips och handlingsplaner för att se hur du och din organisations jälva kan gå vidare med ert tillgänglighetsarbete.
Bilden är tagen av Frida Winter.
Med genushandledningen Hurdå genuskompetens? vill vi öka medvetenheten om vem och vad som ställs ut på konstinstitutioner. Den vänder sig i första hand till konstprofessionella på konstmuseer och konsthallar, men materialet går även att använda i andra sammanhang. Vi har sett att det finns behov av ett samlat material, som kan bidra till att öka medvetenheten om hur maktordningar och maktstrukturer styr och påverkar konstvärlden. Med den här handledningen hoppas vi, Kultur i Väst tillsammans med KRO/KIF västra regionen, ABF Göteborg, konstenheten Skövde kulturhus samt konstnärer och forskare bidra till att göra konstscenen i Västra Götaland mer jämställd, mer genusmedveten och mer normkritisk.
Kultur i Västs årsberättelse 2016 inom området barn och unga.
Under våren 2016 genomförde vi Arrangörslyftet i Tanum. Två veckors genomlysning som följdes av analys och förslag på åtgärder. Resultatet kan du ta del av pdf:en nedan.
Under våren 2016 genomförde vi Arrangörslyftet i Vara. Två veckors genomlysning som följdes av analys och förslag på åtgärder. Resultatet kan du ta del av pdf:en nedan.
Kultur i Väst arbetar genom sin konsulentverksamhet med bland annat främjande insatser, metodutvecklingsprojekt och med ett vidgat deltagande i praktiken. Genom KLIV – Kultur och Lärande I Vardagen – har danskonsulenterna haft möjligheter att arbeta fördjupat med just dessa ingångar, en grundlig insats i Skövde kommun med regionen som sikte för fortsatt arbete.
I rapporten ”Jag krossar varje vägg som är i vägen” beskrivs processen från idé till genomförande. Det är en rapport för dig att inspireras av och ta vidare in i din organisation, till exempel skolan. Här synliggörs värdefulla nycklar, effekter och levda erfarenheter från KLIV-projektet där Learn By Acting och Communitydansen hakade i och mötte varandra i den avslutande dansvandringen Du vill inte veta. Ungdomarnas upplevelser och erfarenheter lyfts fram och synliggörs genom de berättelser som några av dem förmedlat. Rapporten omfattar också en reflektion och diskussion kring dessa erfarenheter i relation till projektets innehåll och genomförande.
Kultur i Väst arbetar för att bereda vägen för samtidskonst och för att skapa nya plattformar i samhället möjliga för konstnärer att verka på.
Det finns ett allmänt behov av att utmana den utbredda traditionella bilden av konst som estetiskt objekt. I det arbetet är handboken ettredskap som förklarar konstens mångfald av utgångspunkter, förhållningssätt och innehåll. Texterna i handboken är skrivna av Angelica Olsson på uppdrag av och i samarbete med konstkonsulent Karin Lundmark, och har testlästsav en ämneskunnig referensgrupp.
Boken vänder sig till en allmän konstpublik och beskriver bland annat varför konst som visas i dag ibland verkar skilja sig mycket från traditionell konst, men ändå kallas konst. Med en uppsättning frågor att ställa om konstverk ger boken handledning på vägen mot en personlig tolkning av enskilda konstverk likaväl som in i samtidskonsten som genre.
Handboken finns även i tryckt version för beställning från Kultur i Väst.
Vill du skriva ut pdf:en? Spara ner filen på din dator. Öppna den i Acrobat, välj skriv ut. Där dyker det upp olika val – välj häfte, så printas den ut i det tänkta formatet.
Nytt nummer av Publiken och Kulturen – P.K. Hösten 2016.
I den här trycksaken kan du läsa om Kultur i Västs dirigentkurs för tjejer – Dirigent. Kursen startade 2014 och blickar nu framåt mot en ny kursomgång med start hösten 2017. kulturivast.se/dirigent
I denna skrift beskrivs den kreativa processen med en bild, en modell, som följer processen genom dess olika faser och ger exempel på arbetssätt där man aktivt experimenterar, utforskar och reflekterar. Skriften ska kunna användas som ett verktyg för den som har en handledande roll i kreativt arbete tillsammans med barn, unga och andra grupper. Den ska inspirera till samarbete och vidgat deltagande i en lärande miljö.
Genom Kulturkatalogen väst kan du boka ATT ÄGA SIN PROCESS som kulturpedagogiskt projekt eller som fortbildning.
Om du har några frågor, hör av dig till Mania Teimouri, konsulent arkitektur barn och unga på Kultur i Väst.
mania.teimouri [at] kulturivast.se
Ladda ner den här eller beställ den i pappersformat på info(at)kulturivast.se
Ett exempel på hur verktyget har använts i praktiken hittar du här:
Kreativa processer för alla
Vi vill att intresset för publiken och publikutveckling ska öka, att fler ska bli intresserade, bli inspirerade, få kunskap om, diskutera och problematisera frågorna kring publikutveckling. Vi hoppas också att människor som tidigare inte arbetat så mycket med publik och publikfrågor, ska få lust att börja. Publiken och Kulturen, P.K, är ett magasin som handlar om publikutveckling och ges ut av Kultur i Väst, en av Västra Götalandsregionens kulturförvaltningar.
Utan arrangörer skapas inga möten mellan konsten och publiken. Arrangörerna är avgörande för ett vitalt kulturliv men kan ibland hamna i skymundan i kulturdebatten. Med detta för ögonen har vi genomfört en genomlysning av musikarrangörernas förutsättningar i Västra Götaland.
Våren 2013 startade FilmCloud, en verksamhet för unga filmare i Västra Götaland. Projektägare är Kultur i Väst, en kulturförvaltning i Västra Götalandsregionen. Förvaltningen fick medel från Svenska Filminstitutet för att kunna jobbamed jämställdhet i FilmCloud redan under verksamhetens uppbyggnad. Den här skriften handlar om det arbetet.
Denna handbok är till för dig som får det spännande uppdraget att genomföra eller delta i en trygghetsvandring med barn och unga. När ett område ska förbättras kan en trygghetsvandring vara ett effektivt sätt att inventera miljön och att samla in olika gruppers erfarenheter.
Om barn och ungdomar får delta i en vandring ger man dem en chans till inflytande över våra gemensamma platser. De unga får komma till tals och får möta personer som har
ansvar för den byggda och planerade miljön. Det är också ett sätt att ge beslutsfattare och andra vuxna tillgång till barnens insikter om sin närmiljö.