Detta pass innehåller följande föreläsningar:
- Virtually There: Exploring long-term arts practice in schools through a virtual artist-in-residence programme In English
- "Jag krossar varje vägg som är i vägen" – en rapport om vidgat deltagande och konstartsutveckling
- Teatern + skolan + lärarutbildningarna
Virtually There: Exploring long-term arts practice in schools through a virtual artist-in-residence programme
Speakers: Orla Kenny, creative director of Kids' Own, Jo Holmwood, project manager Kid's Own, and co-speaker Judith White, teacher.
Kids’ Own Publishing Partnership will present aspects of the Virtually There project and will interrogate questions around the context of long-term engagement between artists, teachers and children, and the impact of this type of collaboration on teaching and learning, and professional practice within the studio and the classroom.
About the speakers and co-speaker:
Orla Kenny is a visual artist and the creative director of Kids’ Own Publishing Partnership, Ireland. Since 1999, Orla Kenny has developed, co-ordinated, implemented, and managed high quality publishing programmes with, and for, children and young people nationally and internationally.
Jo Holmwood is project manager for Kids’ Own Publishing Partnership, where she has worked since 2009. During her time with the organisation, she has managed collaborative projects with children and young people in schools, early childhood settings, libraries, galleries and other community contexts.
Judith White is a teacher at Ballydown Primary School, Banbridge, County Down, Northern Ireland. Judith has been working with artist Ann Henderson for more than 12 years.
"Jag krossar varje vägg som är i vägen" – en rapport om vidgat deltagande och konstartsutveckling
Medverkande: Catarina Bengtsson
I denna föreläsning kommer Catarina Bengtsson att synliggöra några gymnasieungdomars berättelser kring sina erfarenheter av att ha deltagit i ett kulturprojekt i skolan. Kulturprojektet, som bland annat innehöll drama och dans, genomfördes våren 2014 inom ramen för KLIV – Kultur och lärande i vardagen. KLIV var ett regionalt samverkansprojekt mellan kulturliv och skola i åtta kommuner i Västra Götaland under åren 2011-2014.
Catarina Bengtsson följde kulturprojektet och kommer här inledningsvis att presentera sin beskrivning av upplägg och genomförande av det. Därefter presenteras undersökningen av de deltagande ungdomarnas upplevelser och erfarenheter av deltagande i projektet. Här ställs de ungas berättelser och röster i fokus.
Om den medverkande: Catarina Bengtsson är verksam som universitetsadjunkt i kulturstudier vid Institutionen för Kulturvetenskaper vid Göteborgs universitet. Vid universitetet undervisar hon bland annat i barn- och ungdomskultur och kulturanalys men är också verksam som lärare vid förskollärarprogrammet och i programmet för grundlärare med inriktning mot arbete i fritidshem.
Teatern + skolan + lärarutbildningarna
Rapport om samverkan teater/skola och (scen)konstens plats i lärarutbildningarna
Medverkande: Niclas Malmcrona, verksamhetsledare Assitej och Kristina Ros, projektledare Barnteaterakademin
Skolteatern är unik i den mån att den kan nå alla barn oavsett var de bor eller vad de har för bakgrund. Men hur många barn möter regelbundet scenkonst och vilken kunskap får blivande lärare om teater och dans som konstform och konstens roll i lärandet? Svenska ASSITEJ och Barnteaterakademin presenterar aktuella projekt som syftar till en ökad samverkan mellan scenkonsten och skola samt fördjupad kunskap om (scen)konst i lärarutbildningarna.
Om medverkande:
Svenska ASSITEJ verkar för att sprida kunskap om svensk scenkonst för barn och unga genom att arrangera utbyten, gästspel, festivaler, workshops och seminarier samt förmedla kontakter. Svenska ASSITEJ ger ökad kunskap om internationell scenkonst för barn och unga.
Barnteaterakademin drivs med Angereds Teater som huvudman och verkar på uppdrag av Göteborgs stads kulturnämnd. Uppdraget är att öka utbudet och kvalitén på barn- och ungdomsdramatiken, vitalisera och stimulera debatt och diskussioner som fokuserar på barn- och ungdomsteatern som konstform och att utveckla samarbeten mellan institutioner, fria grupper, skola och andra kulturaktörer.
Programpunkten arrangeras av Kultur i Väst i samarbete med Barnkulturforskning i Göteborg (BiG), Svenska ASSITEJ och Barnteaterakademin.