Vi är nu Förvaltningen för kulturutveckling. Ny webbplats är under uppbyggnad.
MENY
Kultur i Väst
SÖK

2015 new meny

  • Det här arbetar vi med
    • Arrangörsutveckling
    • Barn och unga
    • Bibliotek
    • Jämställdhet
    • Kultur och samhällsutveckling
    • Tillgänglighet

    • Cirkus
    • Dans
    • Film och rörlig bild
    • Litteratur
    • Musik
    • Samtida konst, arkitektur, form och design
    • Teater
  • Fortbildning och evenemang
  • Publikationer
  • KULTURKATALOGEN VÄST
  • Kontakt
  • Press
  • Nyhetsbrev
  • Om Kultur i Väst
  • In english
  • Start
  • Guide för kulturinstitutioner - publiken i fokus

Guide för kulturinstitutioner - publiken i fokus

Utifrån studien Audience development – How to place audiences at the centre of cultural organisations har en verktygslåda, eller guide, tagits fram för kulturinstitutioner som vill sätta publiken i centrum för sin verksamhet. Den är utformad som fem utmaningar att fundera kring, och tänkt som inspiration till att hitta långsiktiga och varaktiga sätt att arbeta med publikutveckling. Samtidigt påpekas en viktig sak; varje institution/organisation måste hitta sin egen väg. Det finns inte ett tydligt spår som alla kan följa.

Utmaning 1: Vilka är ni? Vem vill ni möta?

Utgångspunkten är att er kulturinstitution är klar över vilka ni är, vad som gör just ert arbete speciellt och för vem ni vill göra skillnad. Att försöka nå ”alla” utan att definiera vilken typ av publik ni vill rikta in er på är ett vanligt misstag. Likaså att hoppa över det här första steget.
 

Utmaning 2: Hitta en balans mellan era behov och publikens

Hur långt är ni villiga att gå för att sätta publiken främst? Skulle det stämma överens med er artistiska vision och integritet? I det här skedet handlar det mer om konstnärliga värden än ekonomiska. Att välja att sätta publiken i centrum kan utmana er konstnärliga identitet. Här är det viktigt att hela organisationen är med på banan – inte bara marknadsföringsavdelningen.

 

Utmaning 3: Fokusera, lyssna, förstå

Bestäm er för vem ni vill arbeta för/med. Ni har troligtvis inte resurser nog att fokusera på alla olika typer av besökare samtidigt. Ett vanligt misstag är att man vill ”vara till för alla”, eller att man riktar in sig på ett publiksegment utan att känna till dess behov och intressen.

 

Utmaning 4: Klarar vi av det här?

Har personalen tillräcklig kunskap för att klara uppdraget? Behövs utbildning? Ni kanske skulle fundera på att samarbeta med andra aktörer.

 

Utmaning 5: Var förutseende – vad får det för konsekvenser?

Har ni råd med det här arbetet? Hur påverkas er organisation långsiktigt av ett förändrat arbetssätt? Om arbetet ger frukt och publiken strömmar till – har ni resurser att möta den?

 

För varje utmaning presenteras i rapporten ”nyttiga misstag” och goda erfarenheter från någon av de 30 medverkande kulturinstitutionerna.

Läs hela rapporten här
Rapporten ”Audience development – How to place audiences at the centre of cultural organisations”
2019-03-21
|
2019-04-11
  • Facebook
  • Twitter
Prenumerera på våra nyhetsbrev
Om webbplatsen
  • www.facebook.com/kulturivast/
  • www.instagram.com/kulturivast

Postadress

Vänerparken 13
462 35 Vänersborg

Besöksadress

Bergslagsgatan 2
411 04 Göteborg

Telefon

010-441 42 00 (växel)

E-post

kulturutveckling@vgregion.se