"Forskning, utbildning, näring och kultur behöver samverka"
En viktig poäng är alltså att upplevelseindustrin behöver mer än kreativa individer. Ett system är viktigt – med positiva strukturer som stimulerar mötet och därmed kunskapsutbytet och kreativiteten som en process. En samlande arena krävs för informell kommunikation, granskning av »expertis« och småprat.
Upplevelseindustrin är ett samlingsbegrepp för människor och företag med ett kreativt förhållningssätt som har till huvuduppgift att skapa och/eller leverera upplevelser i någon form. I KK-stiftelsens definition brukar följande delområden inkluderas: arkitektur, dator- och tv-spel, design, film, foto, konst, litteratur, marknadskommunikation, media, mode, musik, måltid, scenkonst, turism/besökningsnäring och upplevelsebaserat lärande. Samtliga av upplevelseindustrins branscher har under senare år visat på stark tillväxt och tillsammans står de för nästan 5 % av Sveriges BNP och sysselsätter ca 280 000 personer. Flera studier visar på ytterligare tillväxt i upplevelseindustrin framöver. En starkt bidragande orsak till detta är nya konsumtionsmönster som därmed skapar nya möjlighetertill intäkter. KK-stiftelsen har sedan år 2000 bedrivit en satsning på att stärka tillväxten inom upplevelseindustrin. Satsningen har handlat om att stärka kunskapsutbytet mellan de olika branscherna samt att identifiera gemensamma områden för kompetensutveckling för yrkesverksamma inom upplevelseindustrin.
Många lärdomar har dragits under satsningens gång. En av de viktigaste slutsatserna är att det saknas samlad kunskap om hur företagande och tillväxt kan stöttas och stimuleras i upplevelseindustrin, både hos aktörer inom upplevelseindustrin men även hos andra viktiga aktörer som kan påverka förutsättningarna för tillväxt. Eftersom denna kunskap saknas finns inte heller välutvecklade system och strukturer för utveckling liknande dem som finns etablerade för den mer traditionella industrin. Detta hämmar den tillväxtpotential som finns inom upplevelseindustrin.
Denna bok är ett led i att försöka ta ett steg vidare och peka på utmaningar framåt – utifrån de erfarenheter och kunskaper som är ett resultat av KK-stiftelsens satsning.