Barnen fick utveckla sina idéer och förslag tillsammans med designpedagogerna Emilia Wärff och Eva Erwander, som också har varit delaktiga i projektet. Med hjälp av teckningar, bilder, modeller och collage formades sedan rummen utifrån de funktioner de behöver ha. Vad behövs till exempel för vila? Och hur stimulerar man till aktivitet? Är det vilsamt med fiskar i taket och soffor med mysbelysning? Och vill man gå upp ur sängen om det finns ett godisträd i rummet? Det är en utmaning att skapa rum som ska fylla olika funktioner. De ska fungera för dem som arbetar och vårdar, de ska vara ett stöd för den som är sjuk och för de anhöriga.
– Med den här skriften vill vi peka på möjligheterna och visa hur man kan arbeta för att göra barn och unga delaktiga på sjukhus. Vårdmiljöer är viktiga ur många aspekter men vi får inte glömma att designen och möjligheten att påverka rummet, att sätta sin egen prägel, är väldigt betydelsefulla för den som måste vistas på sjukhuset.