Vi är nu Förvaltningen för kulturutveckling. Ny webbplats är under uppbyggnad.
MENY
Kultur i Väst
SÖK

2015 new meny

  • Det här arbetar vi med
    • Arrangörsutveckling
    • Barn och unga
    • Bibliotek
    • Jämställdhet
    • Kultur och samhällsutveckling
    • Tillgänglighet

    • Cirkus
    • Dans
    • Film och rörlig bild
    • Litteratur
    • Musik
    • Samtida konst, arkitektur, form och design
    • Teater
  • Fortbildning och evenemang
  • Publikationer
  • KULTURKATALOGEN VÄST
  • Kontakt
  • Press
  • Nyhetsbrev
  • Om Kultur i Väst
  • In english
  • Start
  • Arkiv
  • Metod: Lekande, läkande rum

Metod: Lekande, läkande rum

Att behöva ligga på sjukhus kan vara skrämmande och obehagligt oavsett om man är vuxen eller barn. Man längtar hem till sina egna grejer och sin egen miljö, bort från oro och sjukdom. I skriften Lekande läkande rum beskrivs hur unga patienter får vara med och forma sin vårdmiljö och vilken betydelse det får för dem.
 
 
Nu presenteras Kultur i Västs skrift Lekande, läkande rum, som beskriver arbetet med att bygga om två vårdrum på Drottning Silvias barnsjukhus och på Sahlgrenska universitetssjukhuset i Göteborg. Det speciella i det här projektet är att de unga patienterna själva deltagit i formandet av vårdrummen.
– Vi har insett hur viktigt det är för barnen och ungdomarna att få vara med och påverka miljön de vistats i under sin tid på sjukhuset. Miljön i sig spelar stor roll för tillfrisknandet, men att få vara med och påverka är också en viktig del, berättar Mania Teimouri, arkitekturkonsulent på Kultur i Väst, som ligger bakom skriften.
 
 
Arbetet pågick under 2008 – 2009 och var en del av det regionala utvecklingsprojektet BUSKUL, som avslutades 2008. Under den här perioden var de unga patienterna med i enkätundersökningar och workshopar för att ta reda på hur de önskade att det var och såg ut på rummen. 
– Allt som oftast är sjukhusmiljön skapad av vuxna som försöker sätta sig in i hur barn vill ha det. Men barn och unga är experter på sin omgivning och det är viktigt att väga in deras åsikter när man planerar och beslutar om byggnader eller förändringar i miljön, till exempel på sjukhus. Att bli lyssnad på, att bli tagen på allvar och få vara med och bestämma stärker barnens självkänsla. Det är alltid viktigt att få vara med och forma sin omgivning, men det blir ännu viktigare när man är sjuk och tvingas vara i en miljö som man inte valt att vara i och som kanske skrämmer en.
 
 

Barnen fick utveckla sina idéer och förslag tillsammans med designpedagogerna Emilia Wärff och Eva Erwander, som också har varit delaktiga i projektet. Med hjälp av teckningar, bilder, modeller och collage formades sedan rummen utifrån de funktioner de behöver ha. Vad behövs till exempel för vila? Och hur stimulerar man till aktivitet? Är det vilsamt med fiskar i taket och soffor med mysbelysning? Och vill man gå upp ur sängen om det finns ett godisträd i rummet? Det är en utmaning att skapa rum som ska fylla olika funktioner. De ska fungera för dem som arbetar och vårdar, de ska vara ett stöd för den som är sjuk och för de anhöriga.

 

– Med den här skriften vill vi peka på möjligheterna och visa hur man kan arbeta för att göra barn och unga delaktiga på sjukhus. Vårdmiljöer är viktiga ur många aspekter men vi får inte glömma att designen och möjligheten att påverka rummet, att sätta sin egen prägel, är väldigt betydelsefulla för den som måste vistas på sjukhuset.

 

 

Här kan du ladda ner Lekande, läkande rum
2013-10-25
|
2018-06-27
  • Facebook
  • Twitter
Kontakt
Mania Teimouri
konsulent samtida konst, arkitektur, form och design
mania.teimouri@vgregion.se
070 214 80 21
Angelica Hadzikostas
enhetschef Kultur & Konstarter
angelica.hadzikostas@vgregion.se
070 616 46 49

Temadag om barns perspektiv i vårdens miljöer

Att ha ett barnperspektiv när man bygger och pla­nerar vårdens miljöer där barn och unga vistas som patienter eller anhöriga, är något som de flesta av oss tycker är självklart. Men när man närmar sig frågan om hur, i vilken omfattning och under vilka premisser vi bättre kan tillvarata barns och ungas erfarenheter och kunnande, är svaren inte längre lika självklara och entydiga.

I den här dis­kussionen är det lätt att glömma barns och ungas egna perspektiv. I ett försök att komma vidare i den här frågan bjöd Centrum för vårdens arkitektur tillsammans med Kultur i Väst, Göteborgs stads kulturför­valtning, Sahlgrenska universitetssjukhuset och White arkitekter in till en temadag i ämnet, fylld med föreläsningar, workshops och diskussioner.

Till temadagen Rum för att läka & leka den 25 mars, kom ett 90-tal personer, mestadels planerare, arkitekter, designers men också sjuksköterskor, läkare, sjuk­gymnaster och annan engagerad vårdpersonal. Nu finns en sammanställning av delar av det som sades och gjordes under dagen. Inför temadagen gjorde vi även några intervjuer med människor som av en eller annan anledning har kopplingar till barn och vårdens miljöer. De finns också med i sammanställningen tillsammans med länkar och tips på litteratur inom ämnet. Vi hoppas att det både kan vara matnyttigt och intressant.

 

Efter temadagens slut erbjöds de som ville, att stanna kvar och se den prisbelönta filmen Räknar dagar räknar år…. Filmen handlar om barn till frihetsberövade och historierna berättas av barnen själva. Vill du veta mer om filmen och det handledningsmaterial som tagits fram – besök raknardagar.se

Sammanställning från temadagen om barns perspektiv på vårdens miljöer (2.77 MB)
2014-09-09
|
2017-07-14
  • Facebook
  • Twitter
Kontakt
Mania Teimouri
konsulent samtida konst, arkitektur, form och design
mania.teimouri@vgregion.se
070 214 80 21
Angelica Hadzikostas
enhetschef Kultur & Konstarter
angelica.hadzikostas@vgregion.se
070 616 46 49
Prenumerera på våra nyhetsbrev
Om webbplatsen
  • www.facebook.com/kulturivast/
  • www.instagram.com/kulturivast

Postadress

Vänerparken 13
462 35 Vänersborg

Besöksadress

Bergslagsgatan 2
411 04 Göteborg

Telefon

010-441 42 00 (växel)

E-post

kulturutveckling@vgregion.se