Personlig kontakt

När man vid registreringstillfället träffar användaren på biblioteket har man ett bra tillfälle att erbjuda bonustjänsten personlig kontakt.
Personlig kontakt på biblioteket innebär att användaren får erbjudande om en eller två kontaktpersoner för stöd och hjälp med till exempel litteraturtips, teknisk support eller att söka i katalogen.

Användaren vet vem den ska vända sig till och behöver inte förklara sig för ny personal onödigt många gånger. Kontaktpersonen ska vara lätt att nå – via mejl eller telefon. Detta är en funktion att jämföra med en egen bankrådgivare, husläkare eller liknande.

Personlig kontakt är en tjänst för framtidens bibliotek – speciellt för personer i behov av anpassade medier.

Underlag till personlig kontakt – ett exempel på hur ett informationsblad om personlig kontakt kan se ut. Om man skriver ut den dubbelsidigt får man ett ark där man tillsammans med låntagaren kan fylla i uppgifter som underlättar för den i personalen som ska vara personlig kontakt att komma med intressanta boktips. Den övre delen med kontaktuppgifter lämnas till låntagaren, den undre delen behålls av biblioteket.

Senaste nyheter

  • Ljudmagasinet – om syntolkad tv, bristande tillgänglighet, poesi och prosa

    torsdag 28 januari 2016
    Ljudmagasinet I årets första nummer har vi undersökt hur det har gått sedan bristande tillgänglighet infördes som en ny form av diskriminering i diskrimineringslagen. Vi har tagit en titt på det syntolkade tv-utbudet och så har vi träffat Peter Lindqvist som har en passion för radio. Det kommer även handla om poesi, prosa och en akademiledamot på turné.
  • Ljudmagasinet - om Amerikadrömmen, film, böcker och en kommande kulturarena

    torsdag 10 december 2015
    Ljudmagasinet I årets sista nummer ska det handla om emigrantvågen från Sverige till det stora landet i väster. Många åkte, en del kom tillbaka och i Ljudmagasinet får du höra historien om en av de som återvände. Det blir också Bokprat med Gunnar, julfilm, matlagning i blindo och en utflykt till en kommande kulturarena.
  • Från Att till Hur – Om riktlinjer, inspiration och sätt för att skapa tillgängliga miljöer

    måndag 16 november 2015
    Tillgänglighet Konferensen Från Att till Hur vill ge institutioner, framförallt museer och konsthallar, verktyg att gå från att:et till hur:et. För hur gör man när man ska göra sin utställningsplats tillgänglig gör alla?

Kontakt

  • Elisabeth Erikson
    konsulent IT
    010-441 31 01
    070 818 20 04