Läs- och skrivtekniker

Arbetsuppgifter

Läs- och skrivteknikerna ska kunna informera, instruera och inspirera läshandikappade att ta del av bibliotekens samlade utbud för nytta och nöje. Vidare är de duktiga IT-tekniker för bibliotekets övriga verksamhet

Informera

Läshandikappade är oftast begränsade i sina möjligheter att ta del av allt det som biblioteken kan erbjuda av informationsutbud och kulturstimulans. Båda lika viktiga för den personliga utvecklingen, för att förkovra sig i sitt arbete eller för att delta i studier.

Biblioteken måste därför ägna särskild uppmärksamhet vid att försöka nå läshandikappade och informera dem om de tekniska lösningar som står till buds och de anpassade medier som också finns att tillgå, till exempel talböcker. Den första arbetsuppgiften är därmed att marknadsföra hela biblioteksverksamheten, och särskilt de anpassade möjligheter som biblioteken erbjuder. Att få nya "kunder" till biblioteken.

Instruera

När läshandikappade tagit steget in i biblioteket vidtar en mer instruerande fas. Kunden styr själv och läs- och skrivteknikern erbjuder de tekniska lösningarna. Det kan handla om att surfa på Internet med hjälp av talsyntes, det kan handla om att själv leta efter talböcker i de kataloger som finns, det kan handla om att kopiera en artikel i ett uppslagsverk till punktskrift, så att man själv kan läsa den i lugn och ro hemma.

För personer med ringa erfarenhet av att arbeta med datorer kan detta vara en lång process, där tid och tålamod är de viktigaste ingredienserna. Läs- och skrivteknikerna har oftast träningsprogram till sitt förfogande för att effektivisera användandet av datorn.

För andra som är mer datorvana kan det handla om att instruera de olika kombinationsmöjligheter som lässtationen erbjuder. Till exempel kombinationen av förstoringskameran och datorn. Eller rättstavningsprogram speciellt gjorda för personer med dyslexi. Dialogen med kunden sker med stor etisk medvetenhet.

Inspirera

Biblioteken är porten till en oändlig möjlighet av stimulerande kultur och information. Läs- och skrivteknikern känner till vad det egna biblioteket kan erbjuda, men också vad som finns att tillgå i det stora nätverk som biblioteken erbjuder. Informationssökandet är inte begränsat till det egna biblioteket, så läs- och skrivteknikern kan också hjälpa till att söka information på Internet. (Läs- och skrivteknikern känner till grunderna för källkritik och kan hjälpa till när det gäller hur man bedömer olika websidor.)

Biblioteken har talböcker och kassettböcker, kan visa på taltidningar och nättidningar. Kan göra talsyntes av texter av personlig art eller hänvisa till inläsningstjänst. De kan visa på alla lättlästa texter, både som böcker, tidningar och webbsidor för dem som tillfälligtvis eller mer permanent behöver anpassade texter. Allt för både barn och vuxna...

Senaste nyheter

  • Ljudmagasinet - om teknik och litteratur

    torsdag 30 oktober 2014
    Ljudmagasinet Det handlar om teknik och litteratur i det här numret av Ljudmagasinet. Vi har nämligen varit på hjälpmedelsmässan Svens syn, träffat teknikintresserade bloggaren Tony Bernedal och så blir det ett nytt Bokprat med Gunnar.
  • Ljudmagasinet – om årets ljudbok, mode och tillgängliga museer

    torsdag 2 oktober 2014
    Ljudmagasinet Välkommen till ett nytt Ljudmagasin! I det här numret blir det mycket böcker. Vi har nämligen bevakat Bok- och biblioteksmässan i Göteborg och kan bland annat avslöja vinnaren av Stora Ljudbokspriset. Men det handlar också om tillgängligheten på museer, höstmodet och mycket mer.
  • "Existentiellt mod och intellektuellt råslit"*

    onsdag 1 oktober 2014
    Kulturkatalogen Väst 

Höstens samordnarträff på Lödöse museum har tema tillgänglighet och delaktighet. Här möts samordnare från många kommuner i Västra Götaland för att få inspiration att jobba mer och bättre med tillgänglighet och delaktighet för alla barn och unga. 



Kontakt

  • Elisabeth Erikson
    konsulent IT
    010-441 31 01
    0708-18 20 04