2011-03-14: Mångfald, mångkultur och genus

Konstenheten, Skövde Kulturhus, bjöd in till nätverksträff den 14 mars 2011.  Temat för dagen var "mångfald, mångkultur och genus". Hur kan vi med hjälp av konstpedagogiken arbeta med detta? Med utgångspunkt från sin utställning "Playground" ledde konstnären Saadia Hussain en workshop som innehåller såväl inspiration som diskussion och praktiskt arbete kring dessa frågor. Här följer en redogörelse från dagen:

Skövde kulturhus konstpedagog Anna Castor hälsade oss välkomna och konstkonsulent Maria Carlgren berättade om den nya resurssidan Konst & lärande - en matnyttig och kraftfull databas med uppdaterad information om allt inom fältet för konst och lärande. Där kan man hitta info om bloggar, forskning, fortbildning, events, handledningar, publikationer, konstinstitutioner som arbetar konstpedagogiskt, nätverk, pedagoger, forskare och föreläsare och mycket, mycket mera. Bland annat finns Handbok för planering av kulturprojekt i skolan att ladda ner härifrån.

Maria rekommenderade också konstkonsulenternas webbsida. Där finns material som är användbart även för oss som arbetar med konstpedagogik.

Efter kaffe, macka och presentationsrunda fick vi möjlighet att möta Saadia Hussain, konstnär och bildpedagog, vars utställning "Playground" visades i konsthallen. Här möttes vi av ett tjugotal handmålade bilder i kartongtryck. Vi fick en stund på oss att på egen hand gå runt i utställningen. Därefter bad Saadia oss att välja ut var sitt verk som vi kunde samtala kring. Saadia Hussains konst är starkt symboliskt laddad och vi fick nu tillfälle att mer ingående ta del av hennes tolkningar. Saadia berättade att hon var förvånad över hur allmängiltig hennes symbolvärld visat sig vara – symboler som hon trott var av mer personlig karaktär. I sitt arbete utgår hon från sig själv och sina egna upplevelser av att vara kvinna, mamma, svensk och muslim i en värld full av uppdelningar och grupperingar. Vi kom att tala om hennes arbete som bildpedagog och hur hennes personliga upplevelser färgat hennes metoder. Att särskilja och fokusera explicit på mångfalden är inte rätt väg, menade hon. Istället gäller det att se bortom, att inte göra skillnad, att inte låta sig förledas av utsidan. Att förhålla sig mångfaldigt är att se människan.

Efter god lunch i kulturhusets restaurang var det dags för workshop i Skövde konsthalls stora fina ateljé. Saadia Hussain är inte bara konstnär, utan också bildpedagog och arbetssättet vi fick pröva på, brukar hon använda i sin undervisning.

Vi fick vi tilldelat oss två ord, nedskrivna på två skilda lappar. Det ena ordet beskrev ett tema (till exempel du, fult, hem) och det andra beskrev det material vi skulle använda oss av (exempelvis silkespapper, ståltråd, sugrör, garn). Under loppet av en halv timme skulle vi sedan utifrån dessa två direktiv skapa ett verk. Att alla tilldelades olika teman och olika material hade en pedagogisk poäng. Med olika uppdrag, har man ingen möjlighet att härma eller jämföra sig med andra. Metoden har varit användbar i arbetet med barn och ungdomar, berättade Saadia.

När halvtimmen var slut, fick vi i tur och ordning berätta hur vi tänkt i processen. Saadia gav kommentarer till varje enskilt verk. Utifrån våra arbeten uppstod ett intressant och mer informellt samtal kring genus och mångfald.

Senaste nyheter

  • Missa inte Mötesplats kultur Dalsland

    måndag 11 augusti 2014
    Film Kultur i Väst bjuder in dig som är konst- och kulturutövare till Mötesplats kultur i Dalsland den 12 september 2014. Den här gången handlar dagen om EU-stöd och nätverk inom EU.
  • Fullsatt på Kom ut ur katalogen!

    onsdag 28 maj 2014
    Kulturkatalogen Väst Kom ut ur katalogen är en årlig mötesplats för alla som har eller är intresserade av att ha kulturpedagogiska projekt i Kulturkatalogen Väst.
  • LIVE ACTION 9 – internationell performancekonstfestival

    fredag 23 maj 2014
    Konst Det har blivit dags för den nionde upplagan av den internationella performancekonstfestivalen Live Action. Årets curatorstema är: Actions of Meaning.