2009: Från första ögonkastet till en bra relation

I september 2009 arrangerades en eftermiddagsträff för nätverket Konstpedagoger i Väst på Röda Sten i Göteborg. Röda Sten var då huvudman för Göteborgs Internationella Konstbiennal 2009. Värdar för nätverksträffen var biennalens pedagogiske samordnare Ann-Sofi Roxhage och frilansande konstpedagogen Elenor Noble. Nätverksträffarna innebär en möjlighet att på ett informellt sätt reflektera tillsammans om konkreta frågor som rör konstpedagoger i det vardagliga arbetet.

Nätverksträffen 2009 kallades för "Från första ögonkastet till en bra relation" och i inbjudan stod det ”En stor del av den konstpedagogiska verksamheten på konstinstitutionerna i Västra Götaland präglas av tillfälliga och enstaka möten med barn, unga och vuxengrupper. Temat för träffen den 28 september är därför tillfälliga möten med besökare; hur kan vi göra dessa punktinsatser till goda och på sikt mer långsiktiga relationer? Hur arbetar vi? Vill vi arbeta så? Hur kan vi utvecklas? Vad kan man som pedagog göra innan, under och efter besöket för att maximera upplevelsen?”

Utgångspunkten för träffen var publikationen "Se mer! Samtidskonst och lärande" som värdarna hade skrivit inför den femte upplagan av Göteborgs Internationella Konstbiennal. Publikationen är en handledning som inledningsvis skulle rikta sig till lärare, men som sedan kom att breddas till att bli ett verktyg även för den vanlige utställningsbesökaren. Huvuddelen består av en tolkningsmodell för att närma sig samtidskonst. Tolkningsmodellen presenteras även i korthet i en ”lathund i att se och uppleva samtidskonst”. Publikationen presenterades som ett sätt att komplettera och förstärka de pedagogledda upplevelserna som nämnts ovan.

Nätverksträffen inleddes med en presentation av deltagarna. Bohusläns museum, Skövde konstmuseum och konsthall, Kulturhuset Blå Stället, Göteborgs Konstmuseum, Västarvet, Lerums vuxenutbildning, Nike – Ungdom, Röda Sten, Göteborgs Konsthall, Galleri Box, Hvitfeldtska gymnasiet, Schillerska gymnasiet, Röhsska museet, Not Quite, Skapande skola/ kulturskolan Härlanda-Örgryte, Riksutställningar och Angereds kulturskola var exempel på projekt, organisationer och institutioner som var representerade. Konstkonsulent Maria Carlgren presenterade också de konstpedagogiska aspekterna av sin verksamhet vid Konst- och Kulturutveckling, Västra Götalandsregionen för deltagarna. Sedan diskuterades följande frågor:

  • Hur kan vi göra de pedagogiska punktinsatserna till goda och på sikt mer långsiktiga relationer?
  • Hur arbetar vi nu? Och vill vi arbeta så?
  • Hur kan vi arbeta mer långsiktigt? Vad behöver vi för att göra det?
  • Vad kan man som pedagog göra innan, under och efter besöket för att maximera upplevelsen?

Diskussionerna blev livliga och inspirerande. Under fikat uppmanades sedan deltagarna att dela med sig av sitt senaste pedagogiska material, tips på konferenser och kurser, konstpedagogisk litteratur eller annat som kollegorna kunde vara intresserade av. Slutligen gavs det möjlighet att se den del av biennalen som visades på Röda Sten.

Denna text är skriven av Elenor Noble.

Senaste nyheter

  • Vad gör du om tio år? – Om förberedande konstutbildningar

    måndag 2 mars 2015
    Konst Vad gör du om 10 år? Designar Drottning Victorias klänning till Nobelfesten. Skaparfilmattributen till en uppmärksammad actionfilm.
  • Upphandling av databaser till kommuner

    måndag 23 februari 2015
    Konst Många kommuner har bristfälliga databassystem för registrering av den kommunala konstsamlingen. Nu har konstkonsulenterna inlett ett arbete tillsammans med ett antal kommuner för att upphandla ny programvara.
  • Ljudmagasinet - om semlor, hembygd och konst

    torsdag 19 februari 2015
    Ljudmagasinet Ett nytt nummer är ute och den här gången blir det bokstavligt talat andra bullar. Vi ska nämligen få veta mer om den nya semlan - i korv med bröd-format. Vi kommer också att prata om ett konstprojekt som skapar möten mellan olika världar, och så får du veta mer om tillgängligheten på hembygdsgårdarna runt om i Sverige.