Filmglappet 2011

Vilka filmare åkte 2011?

Jens Broström

Vem är du? 
Mitt namn är Jens Broström, regissör och manusförfattare från Göteborg med mål om att göra nyskapande filmer. Gillar det mer surrealistiska och sagolika i berättelser och dras oftast ditåt i mina filmidéer, men har även ett öppet sinne för massor av genrer, tycker om att båda titta på och göra filmer i olika genrer.

Hur skulle du beskriva dig och ditt filmskapande?
Skulle beskriva mig själv som en väldigt självkritisk och samarbetsvillig filmskapare. Mitt skapande i sig går ut mycket på att filmproduktion är en gemensam skapelse. Man kan inte göra film helt själv, man behöver vara flera och jag försöker alltid samla så duktiga människor inom alla områden som jag kan, ju bättre alla är på sina uppgifter desto bättre resultat. Jag tycker också att film inte bara ska vara själva historian, en film är en process som ska sluta i ett mål av visuellt attraktivt för en, berättelsen ska fungera och det ska i allmänhet hålla en viss hög kvalité. Man måste satsa på alla delar i en film, berättelse, fotografi, ljud, ljus och skådespeleri, allting.

När insåg du att göra film var din grej?
Har alltid älskat film, sen jag var liten pojke. Men det var inte förrän i gymnasiet jag insåg att jag älskar att göra film, att få komma på en berättelse och få den till att komma till liv på film är vad som fick mig att förälska mig i filmskapandet. Att få visa upp något för en publik, som man skapat från ingenting med sina kollegor.

Vilket är ditt intressantaste filmprojekt du gjort?
Det intressantaste hittills är nog det första projektet jag hade med min nuvarande producent och kameraman, det var en film som vi gjorde till framefestivalen i Göteborg 2010. Idén var inte min, men jag skrev manuset för filmen. Det intressanta med det var att ta någon annans idé och tillbringa något till de, sen att få regissera filmen med ett lite större team, lista ut hur vi skulle gå tillväga på egen hand och få den gjorde var vad som gjorde det intressant för mig.

Vilken roll i ett filmteam vill du ta i framtiden?
Regissör och manusförfattare. Helst så vill jag vara regissör, men älskar att skriva manus, så jag gör gärna båda delarna.

Drömprojektet i framtiden, hur ser det ut?
Mitt drömprojekt är att få ta en av de filmidéer jag haft liggandes ett tag och att få göra dom med en ordentlig budget, med det team jag vill och med resurser som räcker för projektet. Att få göra en av de filmerna jag haft i mitt huvud på rätt sätt, så som jag vill ha de utan att behöva ändra en massa för man inte har de resurser just nu, det är mitt drömprojekt i framtiden.

Vilka skulle du vilja jobba med i drömteam framför eller bakom kameran?
Bakom kameran så skulle jag vilja ha min nuvarande producent och kameraman, sedan så vill jag lägga till flera andra roller som behövs bakom kameran, men vill helst försöka hitta dom själv, så att man vet att dom verkligen brinner för det. Detsamma gäller framför kameran, jag är mycket för att ha med folk som man inte sett innan, att få hitta dom själv, testa dom och se om de håller måttet. De allra bästa är oftast de allra minst kända, de som gör allt för att få visa vad de går för, de som vill bevisa sig.

Favortifilmen som man bara måste se?
Det är en svår fråga, det finns så otroligt många filmer jag tycker man måste se, men en av filmerna som jag väljer helt på måfå är: Pans labyrint.

Katerina Pavlou

Vem är du?
Jag går på Kvinnofolkhögskolan i Göteborg. Här läser jag tv-production & genus fram till juni 2011. Detta anses inte som en filmskola men mitt mål är att läsa film och arbeta som regissör, filmkritiker och/eller manusförfattare.

Hur skulle du beskriva dig och ditt filmskapande?
Mitt filmskapande handlar inte om budskap i första hand, utan att väcka frågor hos tittaren. Om man bara nickar på huvudet under en film har man inte lärt sig nånting och får man inte hjärnan att rycka ja då är man ju död. För är man hjärndöd är man död.

När insåg du att göra film var din grej?
Under 2009 ville jag bli skådespelerska och gav mig ut till Grekand, där dramatiken föddes. Jag kom in på en filmskola men upptäckte att jag hellre vill stå bakom kameran. Jag är en ung tjej som har en stor fantasi och därav är det mitt ess inom filmskapandet.

Vilket är ditt intressantaste filmprojekt du gjort?
"En gång i månaden" är en film som handlar om hur tjejer kan vara när de har mens. Här använde jag mig utav skolans kamera och tvättstuga. En fitta gjord av lera och en klasskamrat som skådespelare.

Vilken roll i ett filmteam vill du ta i framtiden?
Vill se mig som manusförfattare och regissör i framtiden. 
Drömprojektet i framtiden, hur ser det ut?
Drömprojektet kommer nog att vara att göra 4 långfilmer som jag redan nu finslipar på. Vill även arbeta utomlands så jag kan ta till mig ännu mer kunskap.

Vilka skulle du vilja jobba med i drömteam framför eller bakom kameran?
Ja, mina favoritskådespelare är redan begravda. Men legenden...

Favortifilmen som man bara måste se?
12 angry men & Breakfats at Tiffany's - för att inte nämna fler...

Damón Navandi

Vem är du?
Mitt namn är Damón, jag är 23 år gammal och bor i Göteborg.

Hur skulle du beskriva dig och ditt filmskapande?
Jag skulle beskriva mig själv och mitt filmskapande som någon som strävar efter att skapa något nytt och bryta de mallar de flesta är bekanta med.

När insåg du att göra film var din grej?
När jag var liten visste jag inte om att jag ville göra film även då jag jämt gjorde det. Jag skapade en snabb kort story och sedan använde jag mina leksaker för att göra stopmotion film. Det slog mig först när jag var äldre att jag ville göra riktig film och då kunde spåra viljan till barndomen. Min pappa är en filmare och han har inspirerat mig och lärt mig en del om film och dess grunder, av det har jag alltid kommit på mig själv att se saker i filmer som jag tyckte att jag kunde göra bättre. Att sedan försöka göra det är ett naturligt steg framåt. Skådespeleri är min egentliga passion och att skapa film är något jag vill göra för att bättre kunna kontrollera vad och hur jag agerar. Jag vill skapa egen dramaturgi och se hur många grundregler inom film man kan bryta för att få fram en historia, en verklighetsflykt.

Vilket är ditt intressantaste filmprojekt du gjort?
Det mest intressanta filmprojekt jag har vart med i är att skriva manuset till en långfilm jag jobbar på för tillfället med Scorpionfilm samt Samir Jenkins Arabzadeh, den kreativa processen innan dialogerna skrivs där man bollar idéer och brainstormar historien är något jag älskar. Filmen är som mitt barn och min dröm är att någon gång få se den på vita duken, det är ett manus som jag är väldigt stolt över.

Vilken roll i ett filmteam vill du ta i framtiden?
Den roll jag vill ha är att först och främst agera men också att regissera och skriva manus.

Drömprojektet i framtiden, hur ser det ut?
Ett drömprojekt skulle innebära att få jobba med mina förebilder inom film för att skapa en psykologisk biografi om Michael Jackson, att få vara med den kreativa processen och att få agera huvudrollen.

Vilka skulle du vilja jobba med i drömteam framför eller bakom kameran?
Jag vill jobba tillsammans med de stora, med Lars Von Trier, Quentin Tarantino eller Roman Polanski bakom kameran men framför skulle jag helst inte jobba med de skådespelare jag ser upp till.

Favortifilmen som man bara måste se?
En film man måste se är The Great Dictator

Armin Amin

Vem är du?
Armin heter jag då och är 21 år gammal och bor i Göteborg. 

Hur skulle du beskriva dig och ditt filmskapande? 
Jag hade tidigare haft svårt för mig att veta vad jag verkligen vill göra i livet. Men efter en lång tids funderande så tänkte jag varför inte försöka med det jag verkligen älskar. I början kändes det mer som en dröm långt, långt borta att det är svårt, massa problem, ingen framtid etc. Men jag tänkte att istället för att klaga så varför inte ge det man brinner för en chans. Nu ser jag bara fördelar. Jag har aldrig tidigare haft så kul i hela mitt liv, som när jag skriver och skapar filmer. 

När insåg du att göra film var din grej?
Jag jobbade som säljare från jag var 16 till 19 ungefär. Men jag har alltid drömt om att, kanske inte vara filmskapare men bara att ha en del i branschen har jag drömt om väldigt länge, ända sedan jag 12-13 ungefär. Jag ser alltså ungefär 2 filmer om dagen, och det är från alla olika genrer och även icke-amerikanska, men mest amerikanska. Det var ungefär 4-5 månader sedan, jag tänkte att jag verkligen vill försöka med något jag innerst inne älskar, och då kom aldrig säljare till mina tankar, utan då var det bara film. Så nu tänker jag helt enkelt att det bara är att göra sitt bästa, och försöka göra så bra kortfilmer som möjligt tills man lär sig, så jag lär mig hela tiden även om det blir misstag, vilket man lär sig mest ifrån när jag sedan ser tillbaka. Så det viktiga för mig nu är att det ska ske en förbättring varje gång. Se mycket film självklart också, läsa manus till andra filmer och försöka skriva egna manus som är längre.

Vilket är ditt intressantaste filmprojekt du gjort?
Intressantaste som jag gjort måste vara den jag gjorde klar idag då. Det är min andra film och självklart blev inte allt perfekt, men det var väldigt kul och en stor förbättring. Jag tycker om filmer där de som ligger bakom filmen inte tar publiken som idioter. Som när man lämnar mycket till publiken själv och där man inte får reda på allt så enkelt. Så filmer som Mulholland Drive, 2001 en rymdodyssé, sådana slags filmer tycker jag verkligen om. 

Vilken roll i ett filmteam vill du ta i framtiden?
Jag vill gärna jobba som både regissör och även skriva manus. För det är väldigt kul när man sitter framför datan och skriver, man kommer in i en helt annan värld. 

Drömprojektet i framtiden, hur ser det ut?
Drömprojektet är 2 stycken. För jag skriver en komedi och en lite mer psykologisk film. Jag skriver långfilmsmanus. Det gör jag mest nu för att bara komma in i det helt enkelt och börja. Men så långt jag kommit nu på manusen är jag jättenöjd och tror verkligen innerst inne att de hade blivit stora. Speciellt komedin tror jag. Men jag är väldigt ärlig, jag har tex en annan drama som jag skriver, som jag också tror är jättebra men inte lika bra som de andra två och kanske mer personlig. 

Vilka skulle du vilja jobba med i drömteam framför eller bakom kameran?
Mina fem favoritregissörer är Stanley Kubrick, Quentin Tarantino, David Lynch, Martin Scorsese och Steven Spielberg, men jag har hur lång lista som helst. Jag sparar alla listor med favoritregissörer och skådespelare så det är många, många fler. Jag hade mest velat jobba med Stanley Kubrick, men han är ju död, så jag tror det får bli Steven Spielberg. Jag tror man skulle kunna ha en hel del intressanta diskussioner med honom, och lära sig självklart. Framför kameran är favoritskådespelarna Leonardo Dicaprio, Christian Bale och Michael Douglas. 

Favortifilmen som man bara måste se? 
Favoritfilm är väldigt svårt att säga för mig för det är så många, men om jag verkligen verkligen måste säga en så blir det nog Tillbaka till framtiden. Jag har sett den mest av alla andra filmer och kan väldigt enkelt se om den igen och igen. Men annars är det väldigt många så det är ett svårt val. Mulholland Drive, 2001 en rymdodyssé, Sagan om ringen och sen en film som sticker ut mycket bland alla mina favoriter är Weekend at Bernie's. Det är en väldigt fånig komedi egentligen, men jag älskar den helt enkelt av någon anledning.

Anna Fenton

Vem är du?
Jag heter Anna Fenton och är grafisk formgivare och en filmskapare från Göteborg. För 1 år sedan tog jag studenten på från ett mediegymnasium och har sedan dess arbetat med uppstarten av Ung Television Göteborg som är en förening med syftet att främja ungdomars filmintresse inom Göteborgsregionen. Framtidsplanerna är många och ändras lite titt som tätt men det som alltid kvarstår är manusförfattare, filmfotograf och dokumentärfilmare. 

Hur skulle du beskriva dig och ditt filmskapande?
Jag tycker om att lyfta fram dem där små funderingarna och företeelserna i vardagen, vad tänker personen bakom kassan på? hur ser min medresenärs livssituation ut? varför blir kunderna på Frölunda Torg jätte arga när dem får veta att det kostar 10 kr i toalettavgift? Alla individer och platser bär på en spännande historia som definitivt är värd att göra en film om. Jag tror även det ökar förståelsen mellan oss människor.Jag är mycket intresserad av frågor som rör samhället och dess positiva och negativa sidor, både på ett lokalt och internationellt plan. Det här området inkluderas även då i mitt filmskapande. Jag tycker det är en perfekt plattform för förmedling och upplysning av såna typer av frågor, man når ut till många åhörare och kan sprida den väldigt långt. För att summera kan man säga att jag vill placera en kamera på inte så självklara ställen och se vad jag får ut av det.

När insåg du att göra film var din grej?
Det var när jag var mindre och började se Stefan och Kristers farser på tv och Lisebergsteatern. Jag blev väldigt fascinerad av dialogerna och miljöerna som skådespelarna trippade omkring i. Då var jag mest inriktad på manus för teaterscenen men inom kort utvecklades det även för filmen. Jag blev nog mycket påverkad när var riktigt liten också då många av mina starkaste barnminnen är förknippat med just filmer jag såg på då. Dem betyder fortfarande oerhört mycket. Jag har blivit säkrare och säkrare  om mitt yrkesval ju längre tiden har gått. Inför gymnasievalet var det t ex inget snack om saken, medieprogrammet var en självklarhet. Mitt filmskapande och drömmar utvecklades väldigt mycket under dem åren och jag hade nog inte deltagit i årets Filmglappet om det inte vore för erfarenheten jag fick då.

Vilket är ditt intressantaste filmprojekt du gjort?
Svår fråga men musikvideon jag och några klasskompisar gjorde under första året på gymnasiet är ett minne för livet. Idag kan man diskutera kvalitén men det var en de roligaste och fantasirikaste projekten jag har gjort hittills. Ett annat roligt projekt var kortfilmsfestivalen Marsrullen Filmfestival 2011 som jag och Ung Television Göteborg arrangerade för ett tag sedan. Vi blev väldigt nöja med både processen och genomförandet och det var kul att komma i kontakt med filmskaparna som skickade in sina bidrag.

Drömprojektet i framtiden, hur ser det ut?
Jag skulle vilja göra en dokumentär om hemlöshet. Jag vill att fler ska få insikt om deras vardag och ge hemlösa en chans att yttra sina åsikter och berättelser. Förhoppningen är att ett par mindre biografer vill visa den, så att så många som möjligt kan se den.Det skulle även vara roligt att jobba med musikvideos då musik ligger varmt om hjärtat. Varje gång jag lyssnar på en låt får jag upp tankar i huvudet om hur en video skulle kunna se ut så det vore väldigt intressant att faktiskt göra något praktiskt av det.

Vilken roll i ett filmteam vill du ta i framtiden?
Manusförfattare, filmfotograf och möjligtvis dramaturg.

Vilka skulle du vilja jobba med i drömteam framför eller bakom kameran?
Roy Andersson och Charlie Chaplin om han levde. Deras filmspråk är oerhört fascincerande och något utöver det vanliga.

Favortifilmen som man bara måste se?
Borta med vinden, Den gode, den onde, den fule samt allt med Roy Andersson.

Marina Nyström

Vem är du?
Marina, en fräknig och innerligt nyfiken varelse med gränslös fantasi. Jag är nyexaminerad skådespelare från Teaterhögskolan i Göteborg, och har parallellt med scenskolan arbetat med regi både på scen och bakom kamera. Tilldelades nyligen Sandrews kulturstipendium, och tog i höstas emot ett filmpris av Woman in Film & Television.

Hur skulle du beskriva dig och ditt filmskapande?
Intuition, hjärta och kontakt är viktiga ingredienser i mitt skapande. Under de senaste åren har mitt filmskapande kretsat kring olika kärnämnen och tankefrön, pausat den iscensatta fiktionen, och fångat upp material till mitt klippbord via wallraff och improvisation. Det har resulterat i öppna, impulsiva projekt, som gasat framåt med hjälp av mod, nyfikenhet och följsamma medarbetare. Min varma nyfikenhet för människor, dess olika beteenden och historier präglar helt klart mitt skapande, både som skådespelare och regissör.

När insåg du att göra film var din grej?
Det var när mina filmer började etsa sig fast i människors minnen, och min intention att beröra och berätta historier nådde fram. Redan tidigt i min ungdom fängslades jag av sensationen att fånga upp ögonblick med en kamera. Att vidareutveckla det till fiktion, och skapa historier ur fantasi och erfarenheter, var på tok för häftigt för att sluta med.På senare år har jag förstått att min kokande entusiasmen för filmskapande är på allvar, och att jag gör rätt i att fånga upp pirret och omvandla det till kreativitet.

Vilket är ditt intressantaste filmprojekt du gjort?
Det finns många darlings i ryggsäcken. Alla projekt har skapats ur fascination och hjärta, så svårt att välja ut ett. I höstas tog jag emot pris av Woman in Film & Television för kortfilmen "Medmänniskor" jag skapat. Det blev en tankefrö-film där jag wallraffade som hemlös och lät kameran fånga upp mötet med olika människor. Sannerligen intressanta svängningar den aftonen. Filmen blev en förrätt, en research film, till mitt sceniska projekt " Somliga går med Trasiga Skor" som bland annat gästspelat på Stadsteatern i Göteborg och Stockholm.

Vilken roll i ett filmteam vill du ta i framtiden?
Min mamma mumlade alltid om att jag skulle bli regissör. Men det tog några år innan jag riktigt kunde se det hela ur hennes perspektiv, och kunde då se sanning i det. Så under åren har jag byggt upp en plattform både för regi och skådespeleri. Jag älskar mitt yrkesval!

Drömprojektet i framtiden, hur ser det ut?
Det finns många frön som ligger och gror. Just nu växer rötter fram kring ett manus om två äldre systrar som i mötet med varann finner en ny livsenergi.Längre fram önskar jag regissera en saftig Julkalender för SVT, det skulle bli fantastiskt! 

Vilka skulle du vilja jobba med i drömteam framför eller bakom kameran?
Tackvare scenskolans underbara filmblock med huvudlärarna Gunilla Röör och Björn Runge har jag fått mycket gott i ryggsäcken och kontakt med olika filmarbetare. Även samarbetet med Filmhögskolan i Göteborg, har gett mig kontakt med guldklimpar att samarbeta med framöver.

Favortifilmen som man bara måste se? 
Obligatoriskt att se är Moulin Rouge regisserad av Mr Luhrmann. I denna välklippta färggranna rulle får man verkligen ta del av professionalitet i filmskapandets alla grenar. Jag inspireras även av svenska filmer, och tycker vi har många riktigt bra. Trots bökiga förhållanden, tidspress och låga budgetpåsar är svenska team grymt professionella och lyckas väl sammansvetsat göra riktigt fin film.

Parvin Yazdani

Vem är du?
Parvin! En 24-årig kvinna från Göteborg/Gävle/Shiraz/Falun!

Hur skulle du beskriva dig och ditt filmskapande?
Jag hämtar allt material till mitt skapande från intressanta, spännande, konstiga, underbara, elaka, arga, ledsna människor som jag träffar och möter. Därför beror mitt filmskapande väldigt mycket påallting som händer, varje dag, i mitt liv. Och alla människor jag träffar. Jag älskar centralstationer, flygplatser och oförutsägbara händelser. Jag utgår ofta från den psykologiska aspekten i ossmänniskor när jag skriver; hur vi relaterar till varandra, våra behov, våra rädslor och våra drömmar.

När insåg du att göra film var din grej?
Jag har alltid velat berätta historier. Muntligt, med kroppen, via skrift eller bara med ljud. Det har jag gjort jämt och det har format min bakgrund där jag har uttryckt mig och kommunicerat med världen viamånga olika medier; teater, dans, sång, journalistik etc. Filmmediet är det medium där jag kan kombinera flera olika uttryckssätt och nå så många människor som möjligt, vilket jag tycker är super!

Vilket är ditt intressantaste filmprojekt du gjort?
Min film "Finns det ett helvete kommer jag brinna där" är det roligaste och mest händelserika filmprojekt jag gjort hittills - Många skådespelare, många filmarbetare, på plats samtidigt, mycket musik, massa sång, i en spårvagn, i solen, i Göteborg, varje dag, hela tiden! Många röster och idéer och en hel del spontana beslut!

Vilken roll i ett filmteam vill du ta i framtiden?
Jag vill jobba med manus och regi, gärna som en del av ett par - som bröderna Cohen!

Drömprojektet i framtiden, hur ser det ut?
Kanske del i en trio med bröderna Cohen? ;)

Vilka skulle du vilja jobba med i drömteam framför eller bakom kameran?
Definitivt med den iranske regissören Bahman Ghobadi, gärna som medregissör! Han har en fantastisk känsla för humor, skapar fina karaktärer, samtidigt som det han berättar är väldigt viktigt och många gånger jobbigt. Jag skulle också gärna en vacker dag jobba med fantastiska Jane Fonda. Och så skulle jag gärna jobba med Michel Gondry, vilken man! Och med Miranda July, vilken kvinna! Och så med Johnny Depp förstås :D

Favortifilmen som man bara måste se?
Då tipsar jag om en av Ghobadis filmer - Turtles can fly. Och för att fortsätta på djurtemat så vill jag även uppmärksamma Sydney Pollacks mästerverk: They shoot horses, don't they? Och har man inte redan sett den så bara måste man faktiskt se Fucking Åmål.

Christine Chilcott

Vem är du?
Mitt namn är Christine Chilcott jag är ung, frilansande regissör och fotograf med fäste i Väst Sverige. 

När insåg du att göra film var din grej?
Född i Berlin, uppvuxen bland konst och kreativitet på Orust och senare på Gymnasiet övertygad om tanken att göra film är vad jag vill och kan. Jag studerade film och teater på Uddevalla Gymnasieskola. Kalix folkhögskola, Film och TV – linjen, ett år omgivet av Filmpool nord och en massa snö och is följde mina gymnasieår. Med flera betydande roller som regiassistent började jag, efter Kalix, få frilansuppdrag. Samtidigt som jag läste filosofi och skrev manus började jag utveckla mitt produktionsbolag. Nu under våren 2011 har den första filmen producerats, ett stort och härligt steg.  

Vilket är ditt intressantaste filmprojekt du gjort?
Den första film som produceras av mitt bolag och regisseras av mig, mer spännande och nervöst blir det nog aldrig. Ett mycket professionellt team, hög klass på utrustning, en massa hjälp av medfinansiärer och ett utmanande manus skapade en härlig och kreativ inspelning ute på Orust. En inspelning jag aldrig kommer att glömma. 

Drömprojektet i framtiden, hur ser det ut?
Allt känns möjligt. Jag vill i mitt produktionsbolag skapa och föra regi i många filmprojekt framöver. En vision är att börja göra långfilm, jag har flera manus som bara ligger och väntar på att få realiseras varav ett är en stor dröm att få producera och regissera. Mr Människa, en studie om människans plats och roll i sig själv, fiktion, ca 120 minuter.

Favortifilmen som man bara måste se?
I mitt filmskapande har jag två förebilder, Krzysztof Kieslowski (den röda-, den blåa-, den vita filmen) och Tom Tykwer (Parfymen).  Deras verk är ett ”måste ha sett” för alla filmskapare enligt min mening. Precision, enkelhet och enorm uttryckskraft av känslor är en mycket vacker och motiverade vision för mitt filmskapade.

Senaste nyheter

  • Dags igen för årets roligaste filmtävling!

    måndag 1 september 2014
    Film Första helgen i september är det dags igen för Noomaraton. Tävlingen är öppen för alla, och deltagande lag har 24 timmar på sig att göra en film utifrån ett tema, tre platser och tre föremål. Torsdag är sista anmälningsdag.
  • Vi vill ha din film! – Höstrullen 2014

    tisdag 26 augusti 2014
    Klangfärg Höstrullen – en festival för kortfilmer gjorda inom LSS-verksamhet och gymnasiesärskola återkommer för tredje året, den 11–12 november i Trollhättan, på N3 – Mötesplats för ung kultur. Skicka in din film!
  • Höstrullen på Kulturkalaset

    torsdag 14 augusti 2014
    Klangfärg Höstrullen är en festival för kortfilmer gjorda inom LSS-verksamhet och gymnsaiesärskola.